پاورپوینت آماده مقوله های فلسفی


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
نوع فایل
پاورپوینت آماده
حجم فایل
200 کیلوبایت
تعداد صفحات
11 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
541 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان

پاورپوینت آماده مقوله های فلسفی

پاورپوینت آماده مقوله های فلسفی

رابطه مقوله های فلسفی بامکاتب فلسفی

پرسش های مطرح شده درزمینه های فلسفی

شکل گیری مکاتب فلسفی

شکل گیری مکاتب فلسفی

سیرتحول جدائی علوم ازفلسفه

روش های شناخت انسان

فلسفه وتعلیم وتربیت

ابعادفلسفه

انعطاف قابلیت

فلسفه به عنوان نظریه وتعلیم وتربیت به عنوان عمل

فلسفه تعلیم و تربیت


مطالب مرتبط

فَلسَفِه (یونانی باستانφιλοσοφία philosophia “فیلوسوفیا”)[۱]و (به پارسی میانهدوستیِ خرَد، آوانگاری: xraddōstih)[۲][۳][۴] مطالعه پرسش‌های عمومی و اساسی است، مانند پرسش‌های مربوط به عقل، وجودیت، دانش، ارزش‌ها، ذهن و زبان.[۵] چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح می‌شوند[۶][۷] که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند. این اصطلاح احتمالاً توسط فیثاغورس (حدود ۵۷۰–۴۹۵ قبل از میلاد) ابداع شده‌است. روش‌های فلسفی شامل پرسش، بحث انتقادی، استدلال عقلی و ارائه منظم است.

از نظر تاریخی، فلسفه همه دانش را در بر می‌گرفت و یک پزشک به‌عنوان یک فیلسوف شناخته می‌شد.[۴] از زمان فیلسوف یونان باستان ارسطو تا قرن نوزدهم، ” فلسفه طبیعی ” نجوم، پزشکی و فیزیک را هم دربر گرفت. [۸] به عنوان مثال، اصول ریاضیات فلسفه طبیعی نیوتن در سال ۱۶۸۷ که بعداً به عنوان یک کتاب فیزیک طبقه‌بندی شد.

در قرن نوزدهم، رشد دانشگاه‌های تحقیقاتی مدرن، فلسفه دانشگاهی و سایر رشته‌ها را به سمت حرفه‌ای سازی و تخصص سوق داد.[۹] از آن زمان، حوزه‌های مختلف تحقیق که به‌طور سنتی بخشی از فلسفه بودند، مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و اقتصاد، به رشته‌های دانشگاهی جداگانه‌ای تبدیل می‌شوند.

امروزه، زیرشاخه‌های اصلی فلسفه دانشگاهی شامل متافیزیک است که مربوط به ماهیت اساسی هستی و واقعیت است. معرفت‌شناسی، که ماهیت دانش و باور را بررسی می‌کند؛ فلسفه اخلاق، که مربوط به ارزش اخلاقی است؛ و منطق، که قواعد استنتاج را مطالعه می‌کند که به فرد اجازه می‌دهد از مقدمات واقعی نتیجه‌گیری کند.[۱۰][۱۱] زیرشاخه‌های برجسته دیگر شامل فلسفه علم، فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه زبان و فلسفه ذهن هستند.

در ابتدا این اصطلاح به هر مجموعهٔ دانش اطلاق می‌شد.[۴] از این نظر، فلسفه با دین، ریاضیات، علوم طبیعی، آموزش و سیاست ارتباط نزدیک داشت. اگرچه آن زمان به عنوان کتاب فیزیک طبقه‌بندی شده‌است، اما اصول ریاضیات نیوتن (۱۶۸۷) از اصطلاح فلسفه طبیعی همان‌طور که در آن زمان فهمیده می‌شد، استفاده می‌کند، شامل رشته‌هایی مانند نجوم، پزشکی و فیزیک است که بعداً با علم مرتبط شدند. [۸]

در بخش سیزده از زندگی و نظرات فلاسفه برجسته، قدیمی‌ترین تاریخ فلسفه برجای مانده متعلق به سده ۳ میلادی، دیوژنس لارتیوس تقسیم‌بندی سه بخشی از تحقیق فلسفی یونان باستان را ارائه می‌دهد:

فلسفه طبیعی (از یونانیta physika) که مطالعه قانون اساسی و فرایندهای تحول در جهان فیزیکی بود.

فلسفه اخلاق (از یونانیêthika) که مطالعه خوبی، درست و غلط، عدالت و فضیلت بود.

فلسفه متافیزیکی (از یونانیlogikós) که مطالعه وجود، علیت، خدا، منطق، اشکال و سایر اشیا انتزاعی بود.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با فلسفه کلیک کنید.

print
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

 برچسب ها: