پاورپوینت آماده گروه های خودیار


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲ اسفند ۱۴۰۰
نوع فایل
پاورپوینت آماده
حجم فایل
2 مگابایت
تعداد صفحات
60 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
467 بازدید
۱۲,۰۰۰ تومان

پاورپوینت آماده گروه های خودیار

پاورپوینت آماده گروه های خودیار

برنامه ملی خود مراقبتی

خودمراقبتی و برنامه تحول سلامت

خودمراقبتی

برنامه ملی خودمراقبتی

خود یاری

تعریف خودیاری

تعریف گروه های خودیار

دستورالعمل تشکیل گروه‌های خودیار

مزایای گروه‌های خودیار برای اعضای خود عبارت‌اند از

 هدف نهایی

لیست خدمات پشتیبان در دو سطح ملی و میانی

ساختار پشتیبان در سطح میانی (استانی)

عناوین فرآیندهای خدمتی اصلی پایگاه‌های بهداشتی/ خانه‌های بهداشت

ویژگی‌های مراقب سلامت خانواده/ بهورز برای تسهیل گری در گروه‌های خودیار


مطالب مرتبط

بسیاری از اقدامات خودمراقبتی، اگر در فضایی تعاملی و گروهی انجام شوند تاثیر بیشتری دارند. به همین خاطر است که برنامه های خوب خودمراقبتی، معمولاً یک جزء «تعامل گروهی» به ‌صورت گروه خودیاری دارند.
گروه‌ خودیار، گروه‌ خودگردان و کوچکی است که بین ۵ تا ۱۵ نفر عضو دارد و اعضای آن به فواصل منظمی (مثلا ماهی یک بار) یکدیگر را ملاقات می کنند. البته بعضی گروه های خودیار از طریق فضای مجازی با هم در ارتباطند.فعالیت اصلی گروه های خودیار «کمک دوجانبه» است. منظور از کمک دوجانبه، «حمایت اجتماعی» بین افرادی است که یک مشکل مشترک دارند یا موضوعی آن ها را به هم پیوند می دهد. مثلا گروه خودیار دیابت که اعضای آن، یا خودشان یا یکی از اعضای خانواده شان مبتلا به دیابت بوده و آمال و آرزویشان پیشگیری از دیابت و کنترل آن است.
اعضای گره خودیار  در طی جلسات، تجربیات و اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و ضمن ارائه راه های مقابله با مشکل مشترک،  به همدلی و حمایت عاطفی با سایر اعضای گروه می پردازند.
گروه های خودیار عمدتاً به‌ صورت چهره به چهره ملاقات می کنند؛ اما امروزه گروه های خودیار زیادی نیز از طریق فضای مجازی  تشکیل ‌شده است. برای کسانی که در گروه ها راحت نیستند و احساس فشار می کنند یا کسانی که بسیار دور از محل تشکیل ملاقات گروه زندگی می کنند و یا به هر دلیلی خروج از خانه برایشان مشکل است، ارتباط از طریق فضای مجازی مناسب تر است.
گروه‌های خودیار به ‌وسیله خودِ اعضای گروه و زیر نظر رهبر گروه اداره می‌شوند و هیچ هدایت‌ کنندۀ متخصصی ندارند. رهبر گروه خودیار، معمولا یکی از اعضای همان گروه است که در کنار او، مراقب سلامت به‌ عنوان «تسهیل گر» (و نه آموزش دهنده) در بعضی از جلسات شرکت می کند. ممکن است بنا به تقاضای افراد گروه، افراد متخصصی نیز در جلسات شرکت کنند که صرفاً نقش فرعیِ مشاور را دارند.
نکته مهم در مورد ادارۀ گروه های خودیار این است که این جلسات شبیه جلسات آموزشی معمول و کلاسیک نیستند؛ بلکه جلسات همدلی و حمایت عاطفی هستنند که به روش «بحث گروهی» و توسط رهبر گروه اداره می شوند.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با بهداشت کلیک کنید.

print
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.