نماد سایت مقاله کده

پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

اولین حادثه استثنایی بعد از ورود اسلام

تاثیر مشروطه بر انقلاب اسلامی

عوامل انحراف از مشروطیت

عوامل انگلیس و روشنفکران

انحراف از موازین دینی

اشتباه در تشخیص حق از باطل 

استعمار انگلیس

روشنفکران قدرت طلب و درباری و نسخه های غربی

هرج و مرج طلبی 

تحریف در تدوین تاریخ مشروطه 

امروز هم تحریف تاریخ مشروطیت ادامه دارد

عوامل موثر در تحریف مشروطه 

تلاش برای ثبت واقعیتها به دور از تحریف

حقایق مغفول واقع شده


مطالب مرتبط

نقش روحانیت در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی :
نقش روحانیت در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در پنج­ بخش ذیل بررسی می­شود :
گفتار اول: نقش روحانیت در سازماندهی و بسیج نیروهای مخالف .
گفتار دوم: نقش روحانیت در تبیین و ترویج ایدئولوژی انقلاب اسلامی .
گفتار سوم: روحانیت و شیوه­های مبارزه .
گفتار چهارم: نقش روحانیت در هم­بستگی میان نیروهای مخالف .

گفتار اول : نقش روحانیت در سازماندهی و بسیج توده­ها
۱ـ از طریق مساجد :
امام (ره) در یکی از مصاحبه­های خویش با حامد الگار درباره­ی نقش روحانیت و مسجد در بسیج انقلابی توده­ها چنین می­گویند: «در تمام مراحل، روحانیت نقش اول (را) داشت… همه­ی این­ها بودند لکن آن­که ملت را بسیج کرد، آن روحانیون بودند، یعنی هر مرحله­ای یک مسجد یا چهار مسجدی که دارد، چهار تا روحانی دارد مردم به آن اعتقاد دارند… اگر این روحانیت را از این نهضت از اول برمی­داشتیم، اصلاً نهضتی نمی­شد، مردم به کس دیگری گوش نمی­دادند…».[۱]
به نقش مساجد و روحانیون در بسیج توده­ها، حتی مخالفان هم اقرار می­کردند. داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهان­گردی کابینه­ی آموزگار، گفته بود: «من احتمالاً باید بگویم اوایل حکومت آموزگار که خودم در آن حکومت بودم، در جلسه­ای اظهار نگرانی کردم… . که چه خبر است که این همه مسجد دارد در همه­ی ایران باز می­شود… به هر حال از میانه­های سال ۱۳۵۶ پیدا بود که نیروی مذهبی دارد قدرت می­گیرد». نیکی کدی هم به این نکته توجه داشته می­گوید: «طبقه­ی وسیعی از تحصیل­کرده­ها، دانشجویان­ طبقه­ی سیاسی جدید و تهیدستان شهری تحت تأثیر و سازماندهی مساجد ستون فقرات سیاست نوین مردمی را فراهم ساختند».[۲]
این گونه جاذبه­ها در واقع تحت تأثیر روحانیون برجسته­ای صورت می­گرفت که جوانان به آن­ها اعتقاد و اعتماد داشتند. برای مثال دکتر محمد مفتح، در مسجد امیرالمؤمنین امیرآباد، واقع بین دانشگاه تهران و خوابگاه دانشجویان نماز می­گذارد که این فرصت مناسبی برای دانشجویان کوی دانشگاه بود.
جان استمپل، از وابستگان سفارت امریکا در ایران، در کتاب خود درباره­ی این موضوع می­نویسد: «یک جنبه­ی مهم رشد حرکت انقلابی، مشارکت دایمی و فزاینده­ی سازمان­های شیعی مذهب ایرانیان در جنبش توده است. در کشور ۳۵ میلیونی ایران تقریباً ۸۰ تا ۹۰هزار مسجد و ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار روحانی وجود دارند. سریع­ترین و مطمئن­ترین راه برای رساندن پیام از شهری به رهبران شهر دیگر، از طریق شبکه­ی مسجد انجام می­گرفت که توسط روحانیون رده بالا، سازمان می­یافت».[۳]
مسجد در انقلاب اسلامی، عمده­ترین مکان شروع تظاهرات و راه­پیمایی­ها بود. در واقع تجمع جمعیت که عمده­ترین عامل شکل­گیری توده­هاست، عنصر اصلی شکل­گیری اعتراضات توده­ای علیه نظام حاکم بوده، تحرکات و فعالیت­های فردی مخالفت­آمیز بلافاصله و با کمترین هزینه از سوی نظام سیاسی مستقر سرکوب می­شود؛ اما هنگامی که تعداد زیادی از جمعیت، به­طور سیل­آسا در خیابان­ها به حرکت درآیند، سرکوب یا کنترل آن­ها برای نظام مستقر هزینه­ی بالایی دارد. به­طور معمول، در اکثر انقلاب­ها، مکان­های عمومی نظیر باشگاه­ها در انقلاب فرانسه و یا شبکه­های مخفی حزبی عامل تجمع افراد هستند. اما نکته­ی شایان توجه در انقلاب اسلامی آن است که مساجد به­طور کاملاً آشکار همین کار ویژه را در انقلاب اسلامی ایران ایفا نمودند.
مساجد همچنین عامل مهمی در تکثیر و ارسال پیام رهبران انقلاب به پیروان در اقصی نقاط کشور بودند. «نوار موعظه­ها و سخنرانی­های (امام) خمینی از محل اقامت ایشان در عراق توسط شبکه­ی مسجد به شهر مقدس قم، محل سکونت (امام) خمینی قبل از تبعید برده می­شد. نوارها از قم به شهرهای دیگر ارسال می­گردید… این نوارها و جزوه­ها در مساجد دست به دست مردم می­گشت…».[۴]

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با جامعه شناسی کلیک کنید.

print
خروج از نسخه موبایل