نماد سایت مقاله کده

پاورپوینت بحران آب و آب مجازی

پاورپوینت بحران آب و آب مجازی

پاورپوینت بحران آب و آب مجازی

قرن ۲۱، قرن آب

منابع آب جهان

منابع آب ایران

عوامل تهدید کننده آب

مصرف شرب و بهداشت

مصرف صنعت و خدمات

مصرف کشاورزی

 آب مجازی، مفهومی جدید در مدیریت منابع آب

Virtual water

آب آبی و آب سبز

تجارت آب مجازی

حفظ آب ملی وجهانی

تجارت آب مجازی در ایران

منابع


مطالب مرتبط

آب پنهان یا آب مجازی یا آب نهفته مفهومی است که توسط پرفسور تونی آلن در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، آب پنهان به مجموع حجم آبی که در مراحل مختلف تهیه، تولید و ارائه یک محصول (غذا، کالا، انرژی یا خدمات) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می‌شود، برابر با آب پنهان (نهفته) یا آب مجازی آن محصول است. مثلا برای تولید یک کیلو مرغ اب برای خوراک مرغ، برای رشد دانه ای ک مرغ انرا میخورد، برای ابزار الات ذبح مرغ، شست و شوی مرغ و … .

به عبارت دیگر آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا یا یک فراورده کشاورزی طی فرایند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می‌باشد.[۱] مثلاً برای تولید یک کیلوگرم گندم ۱۳۰۰ لیتر آب مصرف شده‌است[۲]. صفت مجازی در این تعریف بدان معناست که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد، و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند. نکته مهم اینکه، صفت مجازی به معنای غیر واقعی نیست، بلکه آب واقعی، حجم راستین آبی است که پیشتر مصرف شده‌است.

شرایط اقلیمی و فرهنگی، مکان تولید، مدیریت و برنامه‌ریزی در میزان و حجم آب واقعی کالا مؤثر است و مقدار آن در مورد یک کالا در مناطق مختلف جهان متفاوت می‌باشد.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با مدیریت کلیک کنید.

print
خروج از نسخه موبایل