نماد سایت مقاله کده

پاورپوینت آماده کرم شناسی پزشکی

پاورپوینت آماده کرم شناسی پزشکی

پاورپوینت آماده کرم شناسی پزشکی

طبقه بندی و خصوصیات کرم ها

کرمهای نخی ـ نماتودها

ریخت شناسی و فیزیولوژی

چرخه ی زندگی

سستودا

ریخت شناسی

فیزیولوژی

چرخه ی زندگی

بیماریزایی

ترماتودا

ریخت شناسی

چرخه زندگی

آسیب شناسی


مطالب مرتبط

در طبقه‌بندی جانوران که در آغاز قرن نوزدهم انجام گرفت، تمام جانورانی که دارای بدنی دراز و فاقد ضمائم واضح بودند به کرم موسوم شدند. کرم‌ها به یونانی و به لاتین ورم نام دارند. این جانوران بر خلاف سایر بی مهرگان یک انتهای قدامی یا سر که دارای اندام‌های حسی است و به قصد روبروشدن با محیط بطرف جلو حرکت می‌کند و یک انتهای خلفی یا دم دارند. کرم‌ها تقارن دوجانبی دارند.

صدها هزار نوع کرم وجود دارد که حدوداً ۲۷۰۰ نوع آن کرم خاکی هستند. بسیار از گونه‌های دریایی و آب شیرین نیز که معمولاً توسط زیست شناسان دیده می‌شوند نیز در زمره کرم‌ها قرار دارند. شفیره و لارو حشرات نیز در گویش رایج کرم خوانده می‌شوند.

کرم‌ها از لحاظ زندگی دو دسته کلی دارند: ۱- آزادزی و ۲- پارازیتها (انگل) کرم‌های آزادزی می‌توانند مواد را جذب و مصرف کنند. کرم‌های پارازیت زندگی آزاد ندارند و حیات آن‌ها وابسته به موجودات میزبان است.

۱. کرم‌های پهن: پست‌ترین کرم‌ها، کرم‌های پهن یا پلات هلمنت‌ها می‌باشند که بدن‌های نازک و نرم دارند. عده کمی از آن‌ها آزادند و بیشتر آن‌ها به حالت انگل هستند. این کرم‌ها از ۳ رده تورکیان، بادکشداران، و نواریان تشکیل شده‌اند مانند کرم کپلک گوسفند و کرم کدو.

کرم‌های لوله‌ای: بدن آن‌ها بدون تقسیم است. دارای بدنی باریک و استوانه‌ای، همراه با کوتیکول مقاوم و یک لوله هاضمه کامل و دایمی می‌باشند. این جانوران در میان جانوران پریاخته از حیث تعداد بعد از حشرات شاید مقام دوم را داشته باشند. جنس‌های نر و ماده آن‌ها معمولاً از هم جدا می‌باشند و جنس نر کوچک‌تر از ماده است. نمونه بارز کرم‌های لوله‌ای، کرم آسکاریس می‌باشد.

کرمهای حلقوی: بدن آن‌ها مرکب از بسیاری قطعات حلقه‌ای شکل، همانند یا قطعه می‌باشد. داشتن قطعات مشابه، معمولاً هم در شکل خارجی و هم در ساختمان داخلی از قبیل عضلات، اعصاب و اندام‌های گردش خون، وازنش و تولید مثل نمایان است. کرم‌های حلقوی شامل رده کم تاران، رده پرتاران و رده زالوها می‌باشد.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با پزشکی کلیک کنید.

print
خروج از نسخه موبایل