پاورپوینت طراحی فرایندها و ساختار سازمانی


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۱۴ تیر ۱۳۹۸
نوع فایل
پاورپوینت آماده
حجم فایل
2MB
تعداد صفحات
218 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
2204 بازدید
۹,۰۰۰ تومان

پاورپوینت طراحی فرایندها و ساختار سازمانی

طراحی فرایندها

طراحی فرایندها

شرکت به سه بخش تقسیم

بخش تولیدات مصرفی

بخش تولیدات ساختمانی

بخش تولیدات صنعتی

اندازه و چرخه حیات سازمان

۱- تامین وارده های لازم برای تولید

۲- تبدیل وارده به فرآورده

۳- توزیع فرآورده

۴- فراهم نمودن خدمات لازم برای امور مربوط به وارده ، عملیات ، و فرآورده

۱- وظیفه سرپرستی مستقیم

۲- سازمان را با محیط بیرونی پیوند می دهد

۳-تدوین راهبردها

طراحی فرایندها و ساختار سازمانی

مدیر میانی در برابر رده های سازمانی بالاتر و پایین تر خود وظیفه های بر عهده دارد .

۱)مشورتی

۲)خدماتی

۳)نظارتی

۴)وظیفه‌ای

رسمی بودن

تخصصی بودن

داشتن استاندارد

سلسله مراتب اختیارات

پیچیدگی

متمرکز بودن

حرفه ای بودن

نسبت های پرسنلی

lاندازه

lفناوری

lمحیط

طراحی فرایندها

lاهداف و استراتژی

فرهنگ طراحی فرایندها و ساختار سازمانی

تعامل ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان

تحلیل برخورد بخش دولتی با رویه ها و قانون ها

اصلاح دیوان سالاری دولتی و قوانین مربوط به تفویض اختیار، کنترل و ارزیابی عملکرد

lبومی کردن موارد ذکر شده در بروکراسی و اجرای درست آن به عبارت دیگر:

اجرای درست بوروکراسی+ بوروکراسی درست

۱- تقسیم کار ( مهندسی مشاغل )

۲- روش های فردی همزمان

۳- روش های گروهی همزمان

۴- ارگونومی

ساختار ماتریسی

قاعده های طراحی

برجسته ترین نکته این است که واحدهای ساختار بخشی ، بر بنیان بازار گروه بندی می کند .

بخش ها بر بنیان بازارهای خود پدید می آید و آنگاه اختیار لازم به هر یک از بخش ها داده می شود تا بتواند بر بازار خود نظارت کند .

هر یک از بخش ها تا اندازه ای مسقل کار می کنند .

وابستگی میان بخش ها به حداقل می رسد .

طراحی فرایندها و ساختار سازمانی

اداره مرکزی به بخش ها امکان می دهد تا در تصمیم گیریهای خود مستقل باشند و بر پی آمدهای این تصمیم ها نظارت داشته باشند .

از این رو در ساختار بخشی ، استاندارد کردن بازده ، مکانیزم بر جسته هماهنگی آن و نظام نظارت عملکرد ، قاعده بر جسته طراحی آن است .

– تقسیم کار میان اداره مرکزی و بخش ها بسیار دقیق است

– ارتباطات میان این دو محدود و بسیار رسمی است .

– ارتباط این دو محدود می شود به انتقال استانداردهای عملکرد به بخش ها و بر گشت نتایج عملکرد از بخش ها

– میان مدیران دو رده نیز ارتباطات شخصی اما محدود است .

– دانش گسترده اداره مرکزی می تواند در تصمیمگیری های بخش ها دخالت کند.

به هر بخش قدرت لازم برای اداره امور خود داده می شود ،

بخش ها بر عملیات نظارت می کنند و راهبردهایی برای بازارهای خود تعیین می کنند .

۱- تصمیم گیری در باره راهبرد کلی سازمان

۲- منابع مالی کلی را تخصیص می دهد.

۳- نظام نظارت عملکرد را طراحی می کند .

۴- مدیران را می گمارد و جابجا می کند

۵- بر رفتار بخش ها نظارت می کند .

۶- خدمات پشتیبانی

طراحی فرایندها و ساختار سازمانی

– سازمانی که گسترش یابد برای بخشی شدن آماده می شود.

– پیشینگی نیز ، همچون اندازه آن ، در بخشی کردن ساختار اثر دارد

– قدرت ، گرایش مدیر میانی برای اسقلال بیشتر ، حتی در سازمان وظیفه ای ، سبب بخشی شدن ساختار در رده آن مدیر می شود .

اندازه دولت در ایران

   ماده ۱۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی

  هیوز مدیریت دولتی را از نظر تاریخی به سه دوره سنتی و عقلایی و نوین .

اندیشه سنتی ریشه در زمان پیدایش دولت ها ه بود .

نتیجه این رویکرد ، پیدایی نظام تاراج اداره بود که پیامد آن هرج و مرج متناوب ،

   دوره عقلایی یا دوره بوروکراسی ، منطبق است با اندیشه ماکس وبر ، جدایی سیاست از اداره وغیر شخصی بودن امور اداری ،

   عقلانی و تخصصی بودن سازمانها و غیره که رفتار سازمانهای دولتی به شیوه علمی نهادینه شد .

  هرچند در زمان خود منشا تحولات بسیاری در بخش دولتی شد ، در گذر زمان و با طرح نیازها و انتظارات جدید ، ناکارامدیهایی به همراه داشته است .

   اندیشه جدید در مدیریت دولتی مطرح شده است که از جمله آن اندیشه مدیریت دولتی نوین ، دولت خوب و دولت کارآفرین است .

طراحی فرایندها

۱- لایحه اول در سال ۱۳۶۱

۲- لایحه دوم در سال ۱۳۶۲

۳- لایحه سوم در سال ۱۳۷۲

۴- لایحه چهارم در سال ۱۳۷۶

۵- لایحه پنجم در سال ۱۳۷۸

طراحی فرایندها و روش آن

لوایح اول و دوم در اجرای قانون مصوب ۲۷ / ۱۱ / ۱۳۶۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت به تدوین طرح نظام و تشکیلات اداری جمهوری اسلامی ایران تنظیم شد و لایحه سوم افزون بر تکلیف فوق ، برای اصلاحات به عمل آمده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ شده است .

لایحه چهارم نیز در اجرای تکلیف مقرر برای دولت در تبصره ۳۲ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی کشور ، تهیه شده است .

لایحه پنجم نیز پیش از تدوین برنامه چهارم توسعه ارایه شد که قسمتهایی از آن در ماده ۲ قانون برنامه سوم توسعه آمده است .

در اقدامی دیگر و با توجه به سند چشم انداز و برای دستیابی به هدفهای تعیین شده در سند یاد شده و در جهت تکلیف قانون برنامه چهارم توسعه ، لایحه ای با نام لایحه تشکیلات کلان دولت تهیه شده است که در آن ، با توجه به نقش و وظایف جدید دولت ، ساختار دولت و اندازه آن باز مهندسی شده است .

اندازه دولت در جمهوری اسلامی ایران با چه شاخص و معیاری تعیین می شود ؟

سوال بعدی این است که نقش و ماموریت دولت در ایران با چه معیاری سنجیده می شود ؟

سوال سوم اندازه و ساختار مناسب دولت چیست ؟

     بر اساس سند چشم انداز ، ایران در افق ۲۰ ساله باید کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه باشد . برای دستیابی به این مهم نقش دولت ممتاز خواهد بود . در این جهت بند الف ماده ۱۳۷ قانون برنامه چهارم ، جهت گیری دولتی را به سمتی هدایت می کند که ضمن حداقل کردن نقش تصدیگری و بنگاه داری ، با نگاه مدیریت گرایی ، سازوکارهای اجرایی و ساختاری را به گونه ای طراحی کند تا اثر بخشی ، کارایی و بهره وری لازم برخوردار باشد .

   با توجه به هدفها و چشم انداز تعریف شده برای دولت در ایران می توان به ماموریت و نقش دولت نیز پی برد .

دولت به جای فعالیت های اقتصادی و بنگاه داری ، شرایط و بسترهای لازم را برای ورود سایر بخشها فراهم می سازد و خود به تنظیم امور و نظارت بر فعالیت سایر بخشها می پردازد . مدل دولت در این نگاه ، مدل تسهیل گر و روان سازی فعالیت و اقدامات است .

print
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

 برچسب ها: