۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسئله – کارآفرینی -خلاقیت


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۱۴ تیر ۱۳۹۸
نوع فایل
پاورپوینت آماده
حجم فایل
1MB
تعداد صفحات
170 صفحه
تعداد بازدید
1207 بازدید
۴,۰۰۰ تومان

۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسئله کارآفرینی

۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسئله 

فصل اول کارآفرینی

ای سود نام تو خلاقیت است.

هفته نامه بیزنس ویک

چالش های راهبردی

مهمترین چالش های راهبردی

نوآوری کارآفرینی

نوآوری و خلاقیت

«چهارP »خلاقیت و نوآوری

۱- محصول product 

۲- امکانات  possibilities 

۳- فرآیند    processes   

۴- خلاقیت فردی و گروهی

 personal and group creativity

چگونگی رابطه چهارP با یکدیگر

محصول

امکانات

«هفتS » موفقیت سازمانی

۱- راهبرد

۲- ساختار

۳- سیستم ها(مدیریت)

۴- سبک(رهبری)

۵- کارمند یابی

۶- مهارت ها

۷- ارزش های مشترک(فرهنگ سازمانی)

فرآیند

خلاقیت فردی و گروهی

سه کتاب درباره خلاقیت و نوآوری  

۱- ۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسأله 

۲- نوآوری یامحو شدن

۳- فرار از هزار تو

چهار نوع نوآوری کارآفرینی

چهار نوع اصلی نوآوری(حاصل یا نتیجه تلاش نوآوری) وجود دارد:

۱- محصول

۲- فرآیند

۳- بازاریابی

۴- مدیریت

بهبود نوآوری در شرکت Steel case

نوآوری محصول

به محصولات یا خدمات جدید یا ارتقای محصولات یا خدمات قبلی، می انجامد.

نوآوری فرآیند

نوآوری مدیریت

فصل دوم

فرآیند حل خلاق مسئله

تحلیل محیط

تشخیص مسئله

شناخت مسئله

فرضیه سازی کارآفرینی

فرضیه سازی درباره وضعیت عوامل آینده

خلق راه کارهای گوناگون

انتخاب از بین راه کارهای مختلف

اجرا

کنترل

ایجاد خلاقیت در فرآیند حل مسئله

تجزیه حل مسئله نتایج مأیوس کننده به بار آورد.

۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسئله

تکنیک های خلاقیت تا مرحله حل مسئله

تحلیل محیطی

تشخیص مسئله

شناسایی مسئله 

فرضیه سازی

ارائه راه کارها

تکنیک های گروهی

انتخابکارآفرینی

هفته نامه بیزینس ویک 

قیاس

استعاره

تشابه

 تحلیل راه حل های گذشته

 تداعی Association

۱- مجاورت Contiguity

۲- شباهت Similarity

۳- تباین Contrast

 زنجیره تداعی ویژگی ها

 برشمردن صفات

 بازگشت به مشتری

بازگشت به خورشید

 چرخه فرصت

 برنامه های کامپیوتری

 قیاس های مستقیم

 منابع ایده را مشخص کنید

 تکنیک متمرکز بر شیء

مزایای تصمیم گیری گروهی

۶۵/۱ توفان فکری

قوانین گروه توفان فکری

۱- هیچگونه قضاوتی درباره هیچ پیشنهادی صورت نمی گیرد.

۲- کلیه ایده ها حتی ایده های پوچ و غیرعملی مورد استقبال قرار می گیرند.

۳- کمیت ایده ها هدف اصلی است، زیرا به کیفیت می انجامد.

۴- ایده ها را می توان ترکیب، اصلاح و انتخاب کرد.

۶۶/۲ نگارش فکری

۶۷/۳ سبد نگارش فکری

۶۹/۵ تجسم سازی خلاق

از این تکنیک اغلب در برنامه های خلاقیت و نوآوری استفاده می شود.شامل سه مرحله است:

۱- تجسم یک نیاز خاص به تغییر

۲- تجسم روشی بهتر

۷۰/۶ جهش های خلاق

۷۱/۷ دوایر خلاقیت

۸۲/۱۸ لانه شیر کارآفرینی

۸۵/۲۱تحلیل ساخت شناسی واژگان

۸۷/۲۳ تکنیک گروه اسمی 

تکنیک گروه اسمی فرآیند گروهی کوچک سازمان یافته ای برای خلق ایده ها است. از این تکنیک می توان برای از بین بردن تأثیر نفوذ یک شخص مقتدر، بر نتایج فرآیند خلق ایده گروه استفاده کرد.

۸۸/۲۴ فیلیپس۶۶ 

روش فیلپس۶۶ یک گروه بزرگتر را به شش گروه کوچک به اضافه یک سرپرست و یک منشی تقسیم می کند تا توفان فکری اجرا شود.هنگامی که گروه های بزرگ به گروه های کوچک تقسیم می شوند.زیرا در گروه های کوچک، افراد راحت تر اظهار نظر می کنند ولی در گروه های بزرگتر،افراد ممکن است احساس سرخوردگی کنند و دچار فشار روحی شوند.

۸۹/۲۵ گشت و گذار توأم با عکسبرداری

گشت و گذار توأم با عکس برداری از اصول مشابه با شبیه سازی تصویری استفاده می کند. دراین روش از شرکت کنندگان خواسته می شود به جای استفاده ازتصاویرآماده برای تحریک سازی، ساختمان را ترک کنند و با یک دوربین پولاروید در منطقه اطراف قدم بزنند و از راه حل های احتمالی یا استعاره های بصری برای مسئله، عکسبرداری کنند. هنگامی که اعضای گروه مجدداً تشکیل جلسه می دهند، در ایده های ارائه شده شریک می شوند.

کارآفرینی

۹۰/۲۶ تکنیک کارت سنجاقی

تکنیک دیگری به نام کارت سنجاقی در مؤسسه بالت فرانکفورت آلمان به وجود آمد. این نوع تکنیک که آلمانی ها آن را توفان فکری اقتباس کرده اند، بر پایه تکنیک خلاقیت دیگری موسوم به تکنیک استعاره استوار است.

این مدل توفان فکری سازماندهی سریع ایده ها را فراهم می آورد.

کارآفرینی ۹۱/۲۷ سناریونویسی

سناریونویسی یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات، فکرکردن و نوشتن درباره سناریوها و بحث درباره آینده بالقوه شرکت.سناریو نویسی تکنیک پیچیده ای است که به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. فکر کردن درباره احتمالات آینده بسیار حائز اهمیت است. اغلب اوقات از این روش برای تدوین راهبردهای مختلف برای شرایط احتمالی مختلف آینده استفاده می شود.

نمونه ای از خلاصه سناریو

کارآفرینی

سناریوهای توسعه محصول ریکو 

شرکت ژاپنی ریکو یکی از تولید کنندگان پیشرو تجهیزات اتوماسیون اداری جهان است.بزرگترین سهم بازار را در دستگاه های فتوکپی الکترونیکی، فاکسیمایل،و دیسک های نوری یک بار قابل نوشتن، دارد.

۹۲/۲۸ روشSIL

این تکنیک در مؤسسه باتل فرانکفورت آلمان طراحی شد. حروف SIL یک سر واژه را در زبان المانی تشکیل می دهد که  ترجمه آن به زبان فارسی تقریباً چنین می شود: «انسجام متوالی اجزای مسئله» این تکنیک شبیه به دیگر گونه های توفان فکری است که بسیاری از آنها نیز در مؤسسه باتل طراحی شده اند.

۹۳/۲۹ داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری

 

داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری روش سازمان یافته مبتنی بر توفان فکری است. این روش بی نهایت انعطاف پذیر است  و به راحتی می توان آن را اصلاح کرد. در همه مراحل فرآیند حل مسئله به ویژه در خلق راه کارها و انتخاب از بین آنها مؤثر واقع می شود.

۹۴/۳۰ مطالعه فرآیندهای خلاق حل مسئله

مطالعه فرآیندهای خلاق شکلی از توفان فکری گروهی است که شدیداً به قیاس ها و استعاره ها، تداعی و تکنیک گشت وگذار تکیه دارد و از این تکنیک ها کمک می گیرد تا ذهن بتواند بین اشیاء ایده ها، محصولات، اشخاص و … ظاهراً غیر مرتبط برقرار کند. هدف دوگانه این فرآیند، یادگیری و نوآوری است. 

کارآفرینی

۹۵/۳۱ تیم های ۵ نفره

تیم های ۵ نفره نوعی بازی است که به لحاظ استفاده از گروه کوچک، از توفان فکری فراتر می رود. این بازی حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد. روش گروه های ۵ نفره برای هر نوع حل مسئله از برنامه ریزی و پیش بینی راهبردی گرفته تا ساخت پرسشنامه ها، مناسب است.

۹۶/۳۲ روشTKJ

روش KJ که در سال ۱۹۶۴ ابداع گردید، به نام مبدع آن یعینی جیروکاواکیتا که در آن موقع استاد رشته انسان شناسی در مؤسسه فن آوری توکیو بود نامگذاری شد. از روش اولیه کامی کره هو یا روش کاغذ باطله برای خلق تصاویر ذهنی و ادراکی جدید از روی داده های خام استفاده شد. روش TKJبراساس روشKJ ساخته شده و مراحل بیشتری را برای تعریف مسئله فراهم می کند.این فرآیند دارای دو بخش است: شناسایی مسئله و راه حل مسئله

print
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.